A- | A | A+ 

  • ccaebb7fecdb28d9ba98be9f847683e8
  • a8a3ca8326308c4160d233f1c9cc9096
  • d42b12d1749b9060467d1055f113f59a
REKLAMA
  • f2ac9bd1a6f8757d9bb60ef33e50a1f4
  • 536ce35ee4c32bad0f74bb2a759bca9d

W kraju

wystawa, Warszawa, 2015

Wątek tożsamości płciowej w twórczości duetu Krawczyk-Kubiak

2015WarszawaWystawa

Główna




To już chyba tradycja, że w okresie wakacyjnym w Salonie Wystawowym Marchand  odbywają się wystawy młodych twórców.

Tym razem w warszawskiej galerii będzie można obejrzeć 18 prac duetu artystycznego Lidii Krawczyk i Wojciecha Kubiaka, pochodzących z różnych cyklów, nad którymi artyści pracowali wspólnie w latach 2006-2010. Ekspozycja, zawierająca m.in. kontrowersyjne obrazy nawiązujące do tematyki LGBTQ, będzie dostępna dla publiczności od 1 sierpnia do 5 września.  
Prace eksponowane w Salonie Wystawowym Marchand pochodzą z różnych cyklów, nad którymi artyści pracowali wspólnie w latach 2006-2010, należą do nich: Genderqueer Hostia (2007), Instytucje (2007-08), Déjà vu (2008) i Zaburzenia (2009-10). Wyłania się z nich spójny obraz profilu zainteresowań i poszukiwań twórczych duetu Krawczyk-Kubiak. Oscyluje on wokół zagadnień płci, cielesności, ogólnie pojętej tożsamości.  
Poruszane są także przez artystów problemy mechanizmu władzy, kontroli, ujarzmiania jednostki oraz kwestie związane z wychodzeniem ze schematów ról społecznych, powszechnie przyjętych norm.
Pierwszy z cykli – Genderqueer  - to projekt nawiązujący do zagadnień przewijających się w dyskursie genderowym i queerowym; dotyczy  płci, ciała, seksualności i tożsamości. Obrazy ukazują portrety, na podstawie których ciężko określić płeć sportretowanej osoby według powszechnie przyjętych norm, co w efekcie może wzbudzać w odbiorcy niepokój, dyskomfort, dysonans poznawczy. Widz zostaje złapany w pułapkę własnych schematów myślowych i kategoryzacji.
Kolejny cykl, Hostia, opowiada historię słowackiego uzdrowiska i jego gości, za czasów swojej świetności na przełomie XIX i XX w. Inspiracją dla cyklu stały się archiwalne zdjęcia znalezione w bibliotece miejskiej w Pieszczanach, ukazujące uprzywilejowanych gości uzdrowiska i wydarzenia z nimi związane. Dbanie o zdrowie i ciało, dyscyplina, trening to hasła, które według artystów były rezultatem działania władzy pragnącej wytresować, podporządkować sobie jednostkę tak aby ta odczuwała i działała w sposób najbardziej pożądany, czyli automatyczny.
Następny cykl tworzą prace, które powstały na podstawie projektu-filmu pt. Instytucje. Film zmontowany został z archiwalnych nagrań rodzinnych z lat 60. i 80., ukazujących momenty, wydarzenia z jakiegoś powodu warte utrwalenia przez członków rodziny (głównie mężczyzn). Artyści podzielili materiał na dwie części - pierwsza skupia się na kobietach, ich zadaniach, obowiązkach, pasjach, natomiast druga opowiada o aktywnościach mężczyzn. Zarówno jeden, jak i drugi film pokazuje najbardziej wymowne sceny dotyczące kulturowo konstruowanych ról kobiecych i męskich.
Déjà vu to cykl, który powstał w Paryżu. Dotyczy ogólnie pojętego zwiedzania, przemieszczania się, zarówno  w przestrzeni miejskiej jak i muzealnej. Artyści starali się ukazać najbardziej typowe zachowania ludzi w takich miejscach jak np. wielkie galerie sztuki. Cykl stanowi również swoistą wycieczkę po dziejach sztuki.
Charakteryzuje go schematyczny, pobieżny, jakby niedokończony rysunek. Na wystawie prezentujemy również jeden obraz z cyklu pt. Zaburzenia. Cykl-instalację tworzą zniekształcone przedstawienia portretowe, twarze poddane różnego rodzaju deformacjom. Zaburzenia w ironiczny sposób mówią o naszych lękach, ułomnościach i złudzeniach, badają granice naszej „normalności”.
Lidia Krawczyk (ur. 1979, Kraków) jest absolwentką Instytutu Sztuk Audiowizualnych oraz Podyplomowych Studiów Gender na Uniwersytecie Jagiellońskim. Artystka, medioznawczyni, krytyczka sztuki, kuratorka wystaw. Zajmuje się krytyką feministyczną. Pracuje w Bunkrze Sztuki. Wojciech Kubiak (ur. 1978, Kraków) jest absolwentem Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie, gdzie od 2003 pracuje jako asystent. Został laureatem Stypendium Prezydenta Miasta Krakowa (2005), Stypendium Ministra Kultury (1999, 2003/2004), Stypendium Grazelli (2007) oraz Stypendium ‘Młoda Polska’ (2008).
Lidia Krawczyk i Wojciech Kubiak
Salon Wystawowy MARCHAND
Pl. Konstytucji 2, 00-552 Warszawa
Godziny otwarcia: Poniedziałek - piątek 11 - 19, Sobota 11 - 16

Powrót do listy

Kalendarz kulturalny

WrześniaTV

grand prix polski dance Września, 2016, turniej, WOK, Hedrych.pl

Reklama

  • 90ac40cd29e4539499ae6dd3c221a145
  • 6538f61ae6effea6b7db54f0c90d6705
  • 6edd65d5759d35c3b78d5d093c65138b

Kino Trójka

kino trójka
RepertuarCeny biletów
  • Koko smoko

    Koko smoko

    Gru zostaje zatrudniony przez tajną organizację, aby powstrzymać złą Scarlet Overkill, która u boku męża, wynalazcy Herba, planuje przejąć władzę nad światemMały Kokos planuje odnaleźć skradzioną we wsi cenną trawę ognistą i udowodnić rodzinie, że można na nim polegać.
    Daty wyświetlania:
    04.08 Wtorek 14:30
    05.08 Środa 14:30
    06.08 Czwartek 14:30
  • Ant-Man

    Ant-Man

    Oszust Scott Lang, wyposażony w kombinezon pozwalający na zmniejszanie się, pomaga swojemu mentorowi, Hankowi, zaplanować i wykonać skok, od którego zależą losy świata.
    Daty wyświetlania:
    04.08 Wtorek 16:15, 18:30
    05.08 Środa 16:15, 18:30
    06.08 Czwartek 16:15, 18:30
  • Magic Mike XXL

    Magic Mike XXL

    Gotowi zakończyć karierę członkowie Kings of Tampa postanawiają dać z wielkim rozmachem ostatni występ.
    Daty wyświetlania:
    04.08 Wtorek 20:45
    05.08 Środa 20:45
    06.08 Czwartek 20:45
Data3D normalny3D ulgowy2D normalny2D ulgowy3D grupowy*2D grupowy*
pt/sob/niedz20 zł18 zł16 zł14 zł14 zł10 zł
pon-czw18 zł16 zł14 zł12 zł14 zł10 zł
Cena zakupu okularów 3D: jednorazowego użytku - 4 zł

* bilety grupowe - od 15 osób

Reklama

Września365 na Facebook'u

Za treść postów, komentarzy oraz zdjęć administracja nie odpowiada. W przypadku naruszenia prawa, wszelkie zgromadzone dane o osobie łamiącej prawo, zostaną przekazane odpowiednim organom. Kopiowanie elementów graficznych oraz treści bez zgody autora zabronione.